Számokkal suttogó

Diagramokat vizsgáló férfi és nő - Bejegyzésnél

Egy olyan téma következik, amire általában „nincs idő”. Lássuk, miről is maradsz le, ha nem élsz a kezedben lévő lehetőséggel:

Az előző blogbejegyzésben megnéztük, hogy mire érdemes odafigyelni, mikor a táblázataidat kialakítod. Ez a táblázat azonban többet is tud azon felül, hogy katonásan sorakoznak benne az újabb és újabb adatok. Ha ügyesen bánsz velük, akkor sokat tudnak mesélni a vállalkozásodról.

  • Szoktad elemezni az adataidat?
  • Vannak mutatószámaid amikről úgy gondolod, hogy figyelni érdemes?
  • Ha nem, akkor vajon mennyiben befolyásolna az üzleti döntéseidben, ha ismernéd ezeket a számokat?

Biztos vagyok benne, hogy te is nyugodtabb vagy, ha úgy érzed, hogy te irányítod a vállalkozásodat és nem az téged. Ehhez azonban információ kell, nincs mese.

Könnyen elő tudod keresni, hogy  mennyi bevételed volt tavaly ősszel? Vagy idén januárban? Ugyanezekre az időszakokra, hogy mennyi hasznod volt? Mekkora nálad az átlagos rendelési érték? És akkor még csak a legelemibb kérdéseknél járunk.

Célok nyomonkövetése

A tudatos vállalkozó biztosan tervez. Ezekhez a tervekhez utána nyomonkövetések kapcsolódnak. Egy terv megvalósulását mérhető számokban tudjuk kifejezni: jellemzően úgy, hogy hogyan teljesülnek valamilyen elmúlt időszakhoz és/vagy a célhoz képest. Egy egyszerű arányszámmal rögtön nyomon követhetővé válik, hogy amit elterveztél, azt meg is valósítod-e. Látod, ha rá kell kapcsolnod, mert elmaradásban vagy.

Befektetések megtérülése

A célok nyomonkövetéséhez hasonló módszerrel le lehet követni azt is, hogy megtérült-e már a befektetésed. Hiszen nyilván az az érdeked, hogy amire költöttél az a befektetés értékénél nagyobb arányban térüljön meg.

Pénzfaló termékek

Ha tudni szeretnéd, hogy melyik termékedre vagy szolgáltatásodra helyezd a hangsúlyt, vagy függeszd fel az értékesítését, akkor elemezned kell az egyes termékeladásaidat. Értékesített darab, bevétel vagy haszon alapon, vagy akár mindegyiket figyelembe véve. Ezáltal elkerülheted, hogy olyan termékbe fektesd a kapacitásaidat, ami igazából nem is éri meg.

Lehet, hogy szezonális a terméked?

Több éves adatok is a rendelkezésedre állnak? Remek! Akkor már meg tudod nézni hogy termékeid értékesítése hogyan alakul: növekszik? csökken? vagy éppen szezonális? Marketing szempontból is nagyon hasznos tudás, hiszen idejében felismered, hogy mikor tudod felturbózni az eladásaidat, vagy épp mikor kell valamilyen speciális kampányt tervezned, hogy rásegíts egy-egy gyengélkedő termékre.

Jobbára fix ügyfélköröd van? Ismerd meg őket jobban!

Itt most nem a célcsoport kutatás fontosságáról szeretnék beszélni, hanem a te saját vásárlóidról. Akiket már megszereztél és akivel rendszeres üzleti kapcsolatban vagy. Minden különösebb mérés nélkül is biztosan tudod, hogy kik a nagyobb és kik a kisebb ügyfeleid. De tudod, hogy hogy fest a költésük szerinti sorrendjük? Hogy a bevételed hány százalékát hozzák egyenként? A nagyok folyamatosan tartják a pozíciójukat? Esetleg egy kisebb lassan de folyamatosan elkezdett többet költeni nálad, de észre sem vetted a kínálkozó alkalmat, mert a nagyobbakra jobban koncentráltál? Megér egy alapos elemzést a téma, hiszen könnyen előfordulhat, hogy olyan sajátosságra bukkansz a költéseikben amire alapozva növelni tudod a feléjük történő eladásaidat.

Egy vállalkozás nem csak bevételekből áll,

hanem kiadásokból is, miket kontroll alatt kell tartani. Hiába a sok bevétel, ha a költségek elszabadulnak: ismerned kell, hogy milyen tételekből és milyen megoszlásban épülnek fel a kiadásaid. És hogy egy esetleges módosítás valahol a beszerzési/értékesítési folyamatban hogyan hat erre a területre is. Kalkulálnod kell a selejtek, visszaküldött termékeket érintő költségekkel is, mert ezek is a te zsebedre mennek.

Mindezek mellett végtelen számú, akár teljesen egyedi: a vállalkozóhoz, a vállalkozáshoz, a jelenlegi helyzethez vagy jövőbeni célhoz igazított elemzések is kialakíthatóak. Az Excelben ez könnyen és gyorsan megvalósítható, akár már azonnal bele is vághatsz!

Szeretnél többet tudni? Csatlakozz Facebook oldalamhoz,hogy értesülj a következő bejegyzésekről!
https://www.facebook.com/nagyolga.hu

Hírlevél

Köszönöm!

Sikeresen feliratkoztál a hírlevélre!